Optimér dit hverdagsvelvære

Vi kan i hverdagens travlhed godt glemme at fokusere på at passe på os selv, hvilket i længden kan sætte spor på vores krop.

Vi har nemlig en tendens til at ignorere advarselstegn fra kroppen, der prøver at fortælle os at vi skal slappe af og give kroppen ro.

For at de små advarsler ikke bliver til en stor konsekvens for vores krop, er det vigtigt, at vi lægger mærke til dem, og tager dem alvorligt af hensyn til vores velvære.

Behøver du nogle gode råd til hvordan du med små ændringer i hverdagen kan forbedre dit velvære, så læs med nedenfor.

Udvikl en søvnrutine

En af de vigtigste ting forbundet med vores velvære, er søvn. Får vi nok søvn, tilføjer vi nemlig et forøget energioverskud til kroppen, som bevirker, at vi kan komme igennem en travl hverdag.

Det er derfor en god idé at udvikle en søvnrutine, der skal hjælpe dig med at falde i søvn. Det er en god idé at starte lidt før, du ønsker at falde i søvn så kroppen kan slappe af, og du kan forberede dig mentalt på at sove.

Nogle gode tips er at tage et dejligt varmt karbad, læse en bog og lytte til afslappende musik i afdæmpet lys inden du skal sove.

Udover nogle gode rutiner, er en god søvn også forbundet med din seng. Det er derfor vigtigt at du har en seng, der er komfortabel og god for din ryg, og hvor du har nok plads til at vende rundt om natten.

Herudover, betyder sengetøjet en stor del for din søvn. Nyt sengetøj er nemlig ikke kun for at undgå husstøvmider, men påvirker også din hjerne positivt, idet duften af rent eller nyt sengetøj fungerer som en stimulus. Sørg derfor for at udskifte dit sengetøj så ofte som muligt, og investér i noget nyt af og til for at forkæle dig selv.

Ved at udvikle en søvnrutine, sørger du for at optimerer din søvn, så du – så vidt muligt – får den anbefalede daglig søvn nødvendig for kroppen, men samtidig undgår du også at manglen på velvære viser sig på kroppen, eksempelvis i form af poser under øjnene.

Altså er der mange fordele ved at udvikle en søvnrutine, og det er en vigtig faktor, der spiller en stor rolle for dit velvære.

Find tid til dig selv

I en travl hverdag, hvor vi samtidig med studiet eller arbejdet også skal ordne en masse praktiske gøremål og løbe en del ærinder, glemmer vi ofte at finde tid til os selv.

Vi er det meste af tiden på farten og i selskab med andre, og selvom det ovenstående alt sammen er ting der skal ordnes samtidig med at vi gerne vil bruge tid med venner og familie, er det vigtigt også at tage en pause af og til.

Kroppen har nemlig ikke godt af altid at være på farten, og har brug for at vi af og til skruer ned for hastigheden og tager en pause fra det travle liv.

Det kan være ved at forkæle dig selv med massage eller kropsterapi, hvor kroppen for alvor får lov til at slappe af, men kan også være ting som yoga eller løb i skoven.

Uanset hvad du vælger, er det blot vigtigt at finde tid til dig selv, hvor du forkæler kroppen, og slapper af. Er din krop nemlig ikke udhvilet, vil det påvirke dit effektivitetsniveau, hvilket man helst vil undgå i en travl hverdag. Sørg derfor for at finde tid til dig selv, for selvom det lige umiddelbart kan virke unødvendigt, vil det i længden vise sig at være højt fordelagtigt, og påvirke din krops velvære positivt.

Andre artikler til dig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *