Sådan får du succes med at kvitte smøgerne

Vi ved det godt alle sammen. Det er ikke bare usundt, men også decideret sundhedsskadeligt at ryge. Ikke bare for dig selv, men også for dine omgivelser. Hvis du gerne vil kvitte smøgerne en gang for alle, skal du sætte ind flere steder. En kold tyrker er sjældent nok til at forblive røgfri.

Få vores gode råd til, hvordan du får succes med dit rygestop. Så mangler du bare at sætte en dato for, hvornår startskuddet til en sundere tilværelse uden cigaretter skal lyde.

Skift til et mindre skadeligt alternativ

Hvis du gerne vil af med cigaretterne, kan du vælge at gå over til et andet alternativ som e-cigaretter. Det er heller ikke en sund vane at dampe løs på e-cigaretter, men dog en langt mindre skadelig vane end de traditionelle cigaretter. En e-cigaret indeholder nemlig ikke tobak, som er den største synder for enhver rygers lunger. Og som en sidegevinst belaster e-cigaretter dine omgivelser i langt mindre grad.

På markedet findes der også en lang række andre produkter, der bliver anbefalet til brug ved rygestop. Nikotinplastre eller nikotintyggegummi er glimrende til at tage toppen af den akutte trang, og du kan også få sugetabletter eller mundspray. Hvis det er den fysiske trang, der giver dig lyst til en smøg, så brug et af de andre alternativer til at dulme trangen i stedet for at falde i og tænde en cigaret.

Læg en plan

Du vil helt sikkert komme til at savne cigaretterne. For én ting er den fysiske trang, som du kan dulme med andre nikotinprodukter, men vanens magt er også stor. For at holde ved i din beslutning er det derfor vigtigt, at du lægger en plan, inden du stopper med at ryge.

Beslut dig for, hvad du vil gøre, når din rygetrang opstår. Trangen vil som regel vare et sted mellem fem og 10 minutter. Ring til en ven, gå en tur rundt i nabolaget, læs nyheder, eller spis et stykke frugt. Holder du dig beskæftiget, vil trangen føles mindre stor.

Vær fysisk aktiv

Under et rygestop vil din krop være stresset. Den hungrer efter noget, som den ikke kan få, og det sætter den i stress-beredskab. Motion modvirker stressen i din krop. Find en fysisk aktivitet, og forkæl din krop og dit sind med at dyrke motion. Gå lange ture med hunden, cykl ud i naturen med børnene, tag til spinning i det lokale træningscenter med en ven eller start til fodbold i den lokale klub. Det er ikke vigtigt, hvordan du er fysisk aktiv, men bare at du er det i en eller anden grad, når du er i gang med et rygestop.

Meld klart ud om dit rygestop

Fortæl vidt og bredt om dit rygestop. Det forpligter i højere grad, når alle omkring dig kender til det. Er det din egen lille hemmelighed, er det nemmere at falde i. For det vil ingen jo opdage.

Er der flere i din omgangskreds, der ryger, er det især vigtigt, at du fortæller dem, at du er færdig med at ryge. Så undgår du nemlig unødige fristelser, når du bliver spurgt, om du vil med ud at ryge, eller når du oplever en ven ryge. Bed dine venner tage dit rygestop alvorligt og respektere dit valg. Så kan de lettere støtte dig i processen og hjælpe dig med at være standhaftig.

Beløn dig selv

Belønning er med til at bevare motivationen. Forkæl dig selv ved at lægge de penge i en sparegris, som du ikke bruger på cigaretter hver uge. Spar op til noget lækkert til dig selv med dine ikke-ryger-penge. Så er der en bonus at se frem til hver eneste uge, hvor du med stor selvtilfredshed kan putte endnu flere penge i sparegrisen og gå et skridt nærmere dit mål.

God fornøjelse med at blive røgfri og få en sundere krop – det skal nok lykkes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *