5 råd: Genfind balancen i dit liv

Hverdagen er for mange fyldt med stress og jag. Arbejdsliv, privatliv, økonomi, skatter og afgifter fylder alle meget i vores bevidsthed. Vi har travlt med at få det hele til at gå op i en højere enhed, og i den proces kan det være svært at skabe en balance, der ikke ender med, at vi i stedet bliver ramt af stress.

Du får her 5 gode råd til at finde balancen i dit liv, hvis det er blevet en smule skævt.

Det er dit liv

Først og fremmest gælder det om, at du tager styringen tilbage over dit liv. Ofte har vi tendens til at hoppe med ind i hamsterhjulet, der bare kører hurtigere og hurtigere. Hop af hjulet engang, og tænk over, om du er på rette vej. Lever du dit liv på den rigtige måde?

Sammenlign ikke dig selv med alle andre, som har travlt med en stor karriere eller andet. Det er dit liv, og kun du står til ansvar for det. Så tag kontrollen over det.

Giv dig selv faste sengetider

Søvn er vigtigt for dit fysiske og psykiske velvære. Du ved sikkert, hvordan for lidt søvn kan få alt til at se uoverskueligt og trist ud. Søvn er næsten magisk – for mens du sover, gennemgår din krop en slags forandring. Den hjælper med at fremme din hukommelse, den nedbringer stress-følelsen, og den giver dit humør et nøk opad. Med en god nats søvn er du klar til at tage fat på morgendagens udfordringer.

Men for at få det allerbedste ud af din søvn er det vigtigt, at du får nogle faste sengetider. Mange får den bedste søvn i tidsrummet fra kl. 22-06. Husk også, at det kolde lys fra en computer, tablet eller et TV påvirker din søvn negativt. Sørg derfor for ikke at tjekke Facebook lige inden sengetid.

Lav en ja-liste

Mange laver en to-do-liste forud for den næste dag. Det kan også være en fin måde at få overblik over dagen på. Men det kan også være med til at stresse din krop, så du ryger ud af balance. Prøv i stedet at lave en ja-liste, inden du går i seng. På den skriver du fem ting, som du glæder dig til at lave næste dag. Det vækker glæde, i stedet for at du bliver stresset over alle de gøremål, du skal nå på din to-do-liste.

Ved natbordet kan du også have en jeg-nåede-liste til at ligge. På den skriver du fem ting ned, som du har gjort i dagens løb. På den måde får du vendt dagen til noget positivt, og du går til ro ovenpå glæde over dagen – og ikke mindst glæde over, hvad der venter dig næste dag.

Overhold dine arbejdstider

Flere og flere har en fleksibel arbejdsdag, der hurtigt kan få arbejde og fritid til at flyde sammen. Men det er vigtigt, at du bestemmer dig for, hvornår du arbejder i løbet af en dag. Du gør dig selv en bjørnetjeneste ved altid at være ”på” og tilgængelig. Hvis du har et arbejde, hvor du selv styrer din arbejdstid, så strukturer dine dage. Det er naturligvis okay, at modellere lidt med tiden for at tilpasse lægetider, forlængede weekender og andet – for det er jo en del af friheden i en fleksibel arbejdsdag. Men forsøg så vidt muligt at holde en struktur, så du ikke bliver alt for rundtosset.

Skab tid til motion

I en hektisk dagligdag er motion svær at presse ind i skemaet. Og det giver ofte dårlig samvittighed, fordi vi jo bliver tudet ørene fulde af, at motion giver energi til krop og hjerne. Det vil vi naturligvis alle gerne have. Du behøver ikke bruge flere timer i et fitnesscenter for at give din krop et energiboost. Gør det til en vane, at du og din familie går en tur efter aftensmaden. Det er en god måde at være sammen på. I stedet for at have dårlig samvittighed over, at vægtene ikke bliver løftet eller løbeskoene ikke bliver snøret, så glæd dig over, at du får motion, mens du er sammen med din familie.

Andre artikler til dig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *